Get Adobe Flash player

Belépés

Fontos Linkek

kormanyportal

videkunkkincsei

hoi2

szechenyi2020 logo 161x56

hu-hr-logo

Magyar Államkincstár

Nemzeti Együttműködési Alap

Keresés a honlapon

Téma: tájékoztató fórum az EMVA III. tengelyén belül meghirdetett pályázati kiírásokkal kapcsolatos kifizetési kérelmek igénylésének általános szabályairól

Előadó: Dömsödi Tamás /Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, kérelemkezelési szakreferens/

Időpont: 2011.07.13. Szerda 10.00 Siklós, Könyvtár nagyterme

2011. július 13-án a Dél-Baranya Határmenti Települések Egyesülete tájékoztató fórumot tartott a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal kaposvári regionális kirendeltségének közreműködésével. A rendezvény célja elsősorban az volt, hogy segítséget nyújtson a nyertes ügyfelek számára az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból finanszírozott, III. tengelyes pályázati kiírásokhoz kapcsolódó kifizetési kérelmek igényléséhez. Az előadás főként a tipikusan előforduló formai hibákra fókuszált, illetve az ügyfeleknek lehetőségük volt kérdéseiket feltenni.

Az előadáson elhangzott legfontosabb általános tudnivalók összefoglalása:

-  Építési beruházásnál 3 év, eszközbeszerzésnél 2 év áll rendelkezésre a beruházás befejezéséhez, amely időszak 6 hónappal meghosszabbodik, amennyiben az ügyfél közbeszerzést folytat le. A támogatási határozat kézhezvételétől számítva 24 hónap alatt legalább 50% támogatással el kell tudni számolni, illetve a megvalósítási határidőn belül 80%-al, tehát az utolsó kifizetési kérelem benyújtásával az elszámolni kívánt kiadás 80 %-át kell teljesíteni. A támogatási összeg 20%-át az utolsó kifizetési kérelemig az MVH visszatartja.

-          Pl. építési beruházás lefolytatása esetén olyan vállalkozást kell megbízni, aki képes a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatala (továbbiakban MVH) által közzétett Építési Normagyűjtemény szerinti számlarészletezőt adni. Akár elegendő 1 soros generálkivitelezői számla is, viszont a számlarészletező az Építési Normagyűjteményen alapuló tételes számla legyen. Előfordulhat, hogy a kivitelező cég más számlázó programot használ, amely program segítségével készített számlát azonban az MVH nem fogadja el és elutasítja a kifizetést, mivel ezen számla alapján nem lehet beazonosítani a kifizetési kérelemben szereplő tételeket.

-          A 23./2007 FVM rendelet 30. § (1) bekezdésében meghatározott egyéb költségek elszámolásánál kiemelten fontos, hogy milyen SZJ szám szerepel a számlán. Az egyéb költségek közé sorolt elszámolható kiadásokhoz kapcsolódó SZJ számok tételes felsorolását ugyanezen rendelet 3. számú melléklete tartalmazza. Az egyéb költségek elszámolására vonatkozó fontos kitétel még, hogy ezen költségeket önállóan kizárólag az utolsó kifizetési kérelemben lehet elszámolni, minden más esetben egy más típusú elszámolni kívánt költséggel egyidejűleg. Az egyéb költségek elszámolása esetén többnyire a vonatkozó szerződés másolatát szükséges benyújtani.

-          Építés beruházás esetén a támogatási határozat szerinti munkanemek között 20 % pénz átcsoportosítási lehetőség van. A munkanemeken belül az építési tételek szabadon változhatnak a pályázathoz képest, de a terveknek feleljenek meg. Példa: ha a kifizetési kérelemben (és a számlarészletezőn) piros térkő van feltüntetve, de a helyszíni ellenőrzés során az ellenőr zöld térkövet talál, akkor a térkőre vonatkozó elszámolni kívánt tételeket nem fizeti az MVH, mert az Építési Normagyűjteményben a két tételnek eltérő kódja van. Eszközbeszerzésnél és Egyéb költség elszámolása esetén nincs átcsoportosítás lehetőség átcsoportosításra.

-          A résszámlákat az MVH végszámlának tekinti. Tehát egy 30 milliós pályázat 10 milliós résszámlája elszámolható, azonban előlegszámla már nem. A kifizetés igazolására bankszámlakivonat megfelelő, ha ez nincs, banki igazolást kell kérni.

-          Az építési engedélyköteles és az építési engedélyhez nem kötött építési beruházások esetén egyaránt szükséges műszaki ellenőr alkalmazása. A műszaki ellenőrnek felmérési és építési naplót kell vezetnie, amelyekben egyértelműen beazonosíthatónak kell lenniük az elszámolni kívánt építési tételeknek. Dokumentum minták a www.mvh.gov.hu oldalon a jobboldali oszlopban találhatóak.

-          Az EMVA III. tengely második körében pályázó ügyfelek támogatási kérelmüket a 2009. év végén nyújtották be, ezért az akkori építési normagyűjtemény (2009/2.) áraival számolhatnak. Nagyon fontos ugyanakkor, hogy a kifizetési kérelemben a ténylegesen felhasználásra került, illetve beépített eszközök, gépek, építési anyagok kódjai, megnevezései szerepeljenek! Ha egy elszámolni kívánt tétel nem szerepel a 2009/2-es normagyűjteményben, akkor a következő évi normagyűjteményben kell keresni, ha ott sincs, akkor egy későbbi verzióban. Ha az adott tétel nem szerepel sem a 2009/2-es, sem a később kiadott Építési Normagyűjteményben sem, akkor árajánlat alapján kell igazolni a piaci árat. Az eszközökhöz az MVH bekéri a műszaki leírást, tanúsítványt.

-          Kifizetést ezután minden évben júliustól decemberig és januártól júniusig lehet kérelmezni, de évente maximum kétszer nyújtható be kifizetési kérelem. Negyedéves elszámolás nincs. Az első kifizetési kérelmet a támogatói határozat kézhezvételétől számított 9 hónapon belül kell benyújtani. Az aktuális, kifizetési kérelem igénylésére nyitva álló időszak 2011. Július 1-től 2011. december 31-ig tart!

-          Az egyes elszámolni kívánt tételek igazolására az adott tételre vonatkozó számlák másolatait szükséges benyújtani. Az eredeti számlákra rá kell vezetni az un. kötelező rájegyzéseket.

-          A Tételrészletező lapon a támogatási határozat tételazonosítóit kell feltüntetni. A kódhoz építésnél a 2 számjegyű munkanem kódot kell felvezetni, eszköznél elegendő egy egyszerű megnevezés, szék, asztal, ami a számlarészletezőn szerepel.

-          Árajánlatos tételrészletezőn két árajánlatot kell szerepeltetni, ha az adott tétel nem szerepel az Építési Normagyűjteményben vagy a Gépkatalógusban.

-          Módosítási lehetőség építési beruházásnál: Az első kifizetési kérelem benyújtását megelőzően, a legközelebbi kifizetési kérelem benyújtási időszak megnyílása előtt 30 nappal, műszaki szakértői véleménnyel alátámasztott módon lehet kérelmezni műszaki változást. Fontos azonban, hogy a kifizetéskor igényelt összeg nem lehet magasabb, mint az adott munkanemre, tételre megítélt támogatás összege!

-          A támogatási kérelemben árajánlat alapján választott gépet lehet más kivitelezőtől is vásárolni, ebben az esetben új árajánlat kérése szükséges. Fontos szabály gépbeszerzés esetén, hogy az adott tétel változtatható, tehát az építési tételekre vonatkozó szabálytól eltérő módon nem szükséges módosítást kérni, ugyanakkor az újonnan beszerezni kívánt gép és az eredetileg beszerezni kívánt gép 8 számjegyű kódjának első 4 számjegye meg kell hogy egyezzen.

-          Az MVH-t 90 napos eljárási határidő köti. Gyakorlatban ezt azt jeleni, hogy a hiánytalan, elfogadott kifizetési kérelem 90, + - 30 napon belül kerül kifizetésre.

-          Az építmény használatbavételi engedélyét az utolsó kifizetési kérelemhez szükséges benyújtani. Ha a dokumentumot az ügyfél nem tudja csatolni, de levelében jelzi, hogy folyamatban van az engedély elkészítése, akkor az MVH nem utasítja el a kifizetési kérelmet, hanem az engedély kiállításáig felfüggeszti azt.

-          Amennyiben egy kérelem nem az egyes számlák hiánya, hiányosságai miatt van elutasítva, akkor a kifizetési kérelem újból benyújtható.

Az űrlapok kitöltéseinek főbb tudnivalói:

-          Az „A” betétlapon annyi sort töltsünk ki, amennyi számlánk van. A B betétlap kitöltésekor arra kell figyelni, hogy az egy soros számla itt is egy sorban szerepeljen, a két soros számla pedig itt is kettő sorba fog kerülni 1/1 és ½ jelöléssel. Az SZJ számok köre építésnél tágabb lehet, de egyéb költségnél csak a 23/2007 FVM rendelet mellékletében meghatározott SZJ számok fogadhatóak el. A „B” betétlapon a mennyiség és mértékegység mezőbe mindig 1 db-ot írjunk.

Fontos információk

Legfrissebb híreink